Thursday 17 March 2011

Sakit Sendi/Lutut


Lelaki, wanita dan kanak-kanak boleh mengalami masalah lutut. Keadaan ini berlaku pada sesiapa sahaja tidak kira bangsa dan latar belakang etnik. Seringkali pada wanita yang berumur lebih 50 tahun sering mengadu mengalami sakit sendi terutama pada bahagian lutut kerana sendi telah mula haus. 


Kajian menunjukkan wanita mengalami masalah sakit sendi yang lebih kerap dan lebih teruk berbanding lelaki. Jika anda seorang wanita, sakit sendi yang menyerang pasti akan terasa lebih teruk berbanding lelaki dan ia lazimnya akan membabitkan lebih banyak bahagian badan. 

Wanita lazimnya lebih sensitif terhadap rasa sakit. Selain mengalaminya dengan lebih kerap, sakit sendi juga mudah menyerang lebih banyak bahagian badan wanita berbanding lelaki," kata Tarvez Tucker, MD, pakar kesakitan dan pengarah Pain Clinic di pusat perubatan University Kentuckey di Lexington.

Tubuh wanita berbeza dengan tubuh lelaki daripada banyak aspek, dan faktor ini mungkin menyebabkan wanita mengalami kesan yang berlainan akibat sakit sendi berbanding lelaki. Pertama wanita memiliki rawan sendi yang nipis berbanding lelaki, walaupun anda mengambil kira jisim tubuh. Apabila rawan nipis, maka kusyen juga akan berkurangan menyebabkan simptom kemerosotan rawan yang berlaku akan lebih dirasai oleh wanita.

Punca Penyakit
ÙHormon pada wanita berkurangan kerana 'menopaus' (putus haid)
ÙPergerakan tiba-tiba atau pukulan yang meregangkan lutut
ÙIa menyebabkan tulang menjadi lembut dan cepat haus
ÙPertambahan berat badan (over weight) yang tidak mampu menahan beban tubuh
ÙOtot-otot dan sendi yang semakin lemah
ÙKurang aktiviti sukan
ÙPeningkatan usia
ÙOsteoarthritis pada lutut, akibat daripada penggunaan kerap bahagian tersebut.
ÙMasalah keradangan lutut boleh juga disebabkan oleh penyakit reumatik tertentu seperti rheumatoid arthritis dan systemic lupus arythematosus. Penyakit ini menyebabkan pembengkakan yang boleh merosakkan lutut secara kekal.

Simtom     
ÙSakit dan terasa bunyi meletup dalam sendi dan lutut cepat bengkak kerana terdapat pendarahan
ÙCedera kerana putusnya urat 'cruciate'
ÙBengkak atau sakit seperti dicucuk jarum atau bisa atau pun lenguh atau panas pijar seperti kena lada
ÙSukar untuk berdiri



Rawatan
ÙUbatan untuk mengurangkan sakit seperti aspirin dan acetaminophen.
ÙUbatan untuk mengurangkan pembengkakan dan keradangan seperti ibuprofen dan ubat anti radang bukan steroid (NSAID).
ÙSenaman bagi meningkatkan pergerakan dan kekuatan.
Ù Pengurangan berat badan.
ÙTerapi fizikal
ÙPembedahan penggantian lutut (bagi lutut yang rosak secara serius)

Langkah pencegahan:
ÙLakukan aktiviti sukan seperti berjoging dan berenang
ÙMakan makanan yang seimbang
ÙLebihkan keperluan kalsium (1,000 - 1,500mg) sehari
ÙKurangkan berat badan
ÙKurangkan aktiviti yang lasak dan boleh menyebabkan kecederaan pada lutut


Keberkatan Surah Yassin (Ayat 78 & 79)Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan.

[78] Serta dia mengemukakan satu misal perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu) dan dia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil dia bertanya: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu?
[79] Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya dan Dia Maha Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya)


Bagi anda yang ingin berjumpa dengan saya untuk rawatan sakit lutut dan sendi, sila hubungi, Pn Sue di 012-7080046/016-2918685. Untuk Puan yang mengalami gangguan urat saraf seperti sakit di tengkok, kepala, bahu, pinggang, tulang belakang, tulang belikat, sendi-sendi,otot-otot, tangan, kaki, tapak kaki boleh hubungi saya untuk penerangan lanjut.

No comments:

Post a Comment