Monday 29 April 2013

Teori Penyeimbangan Energi dan 5 Unsur

Konsep dasar kedoktoran Cina adalah dari hasil falsafah Tao. Istilah Tao dapat diartikan ‘jalan’ atau hukum pedoman atau satu aturan atau satu konsep. Konsep Yin-Yang adalah konsep di dalam Tao yang mengambarkan sifat Yin-Yang yang saling berkait; semua benda di dunia ini mengandungi sifat kedua-duanya.

Sistem terapi atau perubatan Cina yang tertulis dalam buku Huang Ti Nei Jing Su Wen pada zaman Maharaja Kuning (The Yellow Emperor) percaya bahawa dalam tubuh manusia tedapat 2 tenaga hayat (Body Natural Forces) iaitu Yin dan Yang.

Konsep Yin-yang mungkin adalah teori Kedoktoran Cina yang paling penting dan khas. Konsep Yin-Yang, bersama konsep Qi atau Chi telah meresapi falsafah Cina selama berabad-abad dan berbeza secara radikal dengan philosophi Barat. Yin adalah tenaga pasif (feminine/receiving), Yang pula adalah tenaga agresif (masculine/stimulating)

Konsep Yin-Yang mengambarkan hubungan saling berlawanan atau bertentangan tetapi saling bergantung dan saling melengkapi. Tidak ada yang seluruhnya Yin atau seluruhnya Yang.

Yin
Yang
Gelap
Terang
Bulan
Matahari
Bumi
Langit
Utara
Selatan
Perempuan
Lelaki
Kanan
Kiri
Air
Api
Dingin
Panas
Basah
Kering
Lembut
Keras
Tenang
Gelisah

Berdasarkan prinsip pengubatan Cina, organ tubuh manusia dibahagikan menjadi Yin dan Yang saling terkait, organ berunsur Yin adalah semua organ yang berbentuk padat (organ Zang). Yin juga menyimbolkan penyimpanan. Organ Zang (Yin) ada lima terdiri daripada jantung (Heart), hati (Liver), ginjal (Kidney), limpa (Spleen) dan paru-paru (Lung). Organ berunsur Yang adalah semua organ yang memiliki rongga (Organ Fu). Yang menyimbolkan perubahan bentuk dan perubahan. Hal ini dicerminkan didalam fungsi organ-organ Yang yang terus menerus diisi dan dikosongkan dan terus menerus melakukan perubahan bentuk, mengangkut dan mengeluarkan. Organ Yang yang termasuk dalam kelompok organ lima Fu (Yang) ialah pundi hempedu (Gall Bladder), pundi kencing (Urinary Bladder), perut (Stomach), usus kecil (Small Intestine), usus besar (Large Intestine)


Para pemikir Tao juga merangkum pola alam semesta termasuk organ manusia menjadi lima unsur. Teori lima unsur juga boleh dikatakan adalah penyempurnaan keseimbangan Yin Yang yang mampu melengkapi kekurangan keseimbangan yin-yang dalam menjelaskan penyakit.
Di dalam teori lima unsur digunakan lima macam unsur alam yang memiliki karakter untuk mewakili organ-organ manusia.

                Air
Air mewakili ginjal (K) dan pundi kencing (UB).
Bersifat dingin lembap, menurun ke bawah.

Api
Api mewakili jantung (H) dan usus kecil (SI).
Api mempunyai sifat panas, mengeringkan air, membumbung keatas

Kayu
Kayu mewakili hati (LV) dan pundi hempedu (GB)
Bertumbuh dan berkembang, lemah lembut, bergoyang apabila ditiup angin, dan dapat terbakar sehingga menimbulkan api.

Logam
Logam mewakili paru-paru (LU) dan usus besar (LI)
Mempunyai sifat bersih, keras tetapi mudah diubah suai, serta mengeluarkan suara nyaring.

Tanah
Tanah mewakili limpa (SP) dan perut (ST)
Sifatnya menumbuhkan, mudah berubah, dapat membendung air.

Antara lima unsur tersebut, terdapat hubungan sepert ibu dan anak, saling menghidupkan dan saling memerlukan demi kelangsungan hidupnya.

No comments:

Post a Comment