Monday 29 April 2013

Penyebab Penyakit Dalam dan Emosi


Ada tujuh emosi, iaitu gembira, kepanikan, khuatir, sedih, dukacita, ketakutan dan kemarahan. Di dalam teori lima unsur menjelaskan ada keterkaitan ketujuh emosi tersebut dengan organ zang fu, setiap emosi mempengaruhi organ tertentu.

1.     Kegembiraan
Di bawah keadaan normal, keadaan fikiran yang bahagia menguntungkan bagi tubuh badan dan mental. Tetapi bila kegembiraan berlebihan maka ia menjadi suatu sebab penyakit dan dapat melukai jantung atau merosak shen jiwa. Kegembiraan dapat menjadi satu penyakit ketika ia berlebihan seperti pada orang yang mengalami ransangan mental yang terus menerus atau kegembiraan yang berlebihan. Contohnya bila terjadi pada remaja-remaja yang mencari keseronokan dengan menconteng tembok atau dinding tanpa izin, minum minuman keras, mengambil dadah demi mencari kegembiraan.Bahkan ada orang yang sampai tertawa histeria mengarah kepada gangguan mental.

2.     Kepanikan
Kepanikan membuat jantung berdetak lebih kencang dan membuat gelisah.Jika tidak segera diatasi akan membuat shen jantung tidak pada tempatnya. Dalam arti kata lain, fikiran dan tubuhnya tidak berada pada tempat yang sama. Misalnya, seseorang yang mengalami panik (panic attack) kerana anaknya terlibat dalam kemalangan akan mengalami panik yang membuat fikirannya sudah sampai ke lokasi anaknya walaupun badannya masih di rumah.

3.     Khuatir
Khuatir membuat orang berfikir terus menerus sehingga menggangu fungsi limpa dan pasangannya iaitu perut yang boleh menimbulkan kurangnya nafsu makan, kembung, lemah badan, bahkan pada wanita akan mengganggu kitaran haid. Jika tidak segera diatasi akan menimbulkan unsur panas yang dapat menggangu fungsi limpa dan shen jantung sehingga gejala yang timbul akan bertambah, seperti insomnia dan jantung berdebar.

4.     Sedih
Sedih yang berlebihan akan menggangu paru-paru dan organ lain yang terikat dengan paru-paru seperti usus besar. Paru-paru dan jantung juga terkait rapat kerana satu memerintah chi dan yang satu lagi memerintah darah, dan mereka saling membantu antara satu sama lain. Misalnya batuk kronik yang tidak dapat sembuh, walaupun sudah diubati, ternyata penderita mengalami duka cita yang berlarutan kerana ditinggal keluarga atau orang terdekat.

Paru-paru mengatur chi dan kesedihan memakan chi. Hal ini sering terlihat pada nadi yang lemah dan darah tidak mengalir dengan lancar ke arah ibu jari. Antara gejala seperti sesak nafas, kelelahan, depresi atau menangis. Pada wanita, kekurangan chi paru-paru sering menyebabkan kurangnya darah dan tidak datang haid.

5.     Duka cita
Duka cita adalah sebahagian dari kesedihan tetapi cenderung mengarah pada kepedihan terhadap diri sendiri dan cenderung bergantung kepada seseorang. Orang yang berdukacita akan sering menangis dan tiada selera makan. Mereka akan juga menjadi seorang yang pesimis, selalu mengenangkan peristiwa lama (nostalgia). Keadaan ini juga dapat mengakibatkan terganggunya sirkulasi chi seluruh badan terutama paru-paru dan usus besar.

6.     Ketakutan
Ketakutan akan membalikkan aliran chi ginjal ke atas sehingga menimbulkan gejala sering buang air kecil dan masalah saluran kencing. Pada keadaan tertentu biasanya disertai sakit pinggang. Orang yang ketakutan akan cenderung menyendiri, terlihat gugup dan pemalu. Ginjal menguasai dua organ yin bawah (anus dan rahim) serta mengawal buka tutupnya pundi kencing serta fungsi transformasi chi. Defisiensi chi ginjal (Qi ginjal tidak kuat) dapat mengganggu kemampuan ginjal dalam menahan kuat dan mengumpulkan urin sehingga menimbulkan gejala kencing tak lawas, enuresis, urin keruh putih. Meridian di rahim atau alat kelamin lelaki berhubungan dengan ginjal. Defisiensi chi ginjal boleh menyebabkan berbagai gangguan rahim termasuk menstruasi tidak teratur, lemah fungsi seksual dan mati pucuk.

7.     Kemarahan
Terlalu marah akan membakar unsur kayu dalam hati sehingga menimbulkan api hati yang berkobar ke atas dan banyak tanda-tanda akan terlhat di kepala dan leher, seperti sakit kepala, telinga berdengung, sakit kepala, jerawat merah di bahagian leher, wajah merah, mata merah, kehausan, lidah merah dan rasa pahit. Secara khusus, depresi mental yang berpanjangan sering akibat kemarahan batin  yang ditindas  atau dendam terhadap seseorang. Kemurungan ini mungkin kerana kemarahan yang berlarutan, yang sering disembunyikan terhadap seorang anggota keluarga.

Kemarahan juga sering mempengaruhi perut, limpa dan hati. Ini kerana chi yang tidak mengalir dengan lancar menyerbu masuk ke perut dan limpa. Keadaaan ini mungkin terjadi jika seseorang marah pada waktu makan. Hal ini sering terjadi berulang-lang di dalam keluarga tertentu, bila anggota keluarga hanya bertemu semasa waktu makan.

No comments:

Post a Comment